Att klä en anslagsring

Jag bakar alltid mina tårtbottnar i min anslagsring som är inköpt på  Lyckasmedmat.se
Dom har några olika så sök på anslagsring eller tårtring.
Den jag har är justerbar mellan 16 - 30 cm i diameter så jag behöver bara en form som jag ställer in efter hur stor tårta jag ska göra, mycket platsbesparande istället för att ha typ 7 formar i olika storlekar.
Men många funderar på hur jag får smeten att stanna kvar i ringen. 
Man kan göra på flera olika sätt, så här gör jag.
 
Jag tar en plåt.
Lägger på ett bakplåtspapper.
Ställer in storleken på anslagsringen.
Lägger ringen på ett bakplåtspapper (jag brukar använda baklpåtspapper på rulle till detta eftersom det blir minst att kasta, men det funkar lika bra med baklpåtspapper som är färdiga ark) och ritar runt insidan på ringen.
Klipper ut ringen.
Sedan tar jag bakplåtspapper som jag delar på hälften, efter längden.
Jag viker upp en kant av pappret ca 2 cm som jag sedan klipper hack i.
Sedan lägger jag ringen på bakplåten, ställer (i detta fall det vita) bakplåtspappret runt kanten på ringen och "flärparna" ligger inåt mot botten. Sedan lägger jag i det runda bakplåtspappret. Häller i smeten och in i ugnen. När den är färdiggräddad så lyfter jag direkt lös ringen och drar av bakplåtspappret runt om, men den runda biten bakplåtspapper får sitta kvar tills kakan svalnat och jag ska börja dela den.
 
 
 
Taggar: anslag, anslagsring, bakplåtspapper, tårtbotten, tårtring;

Kommentarer :

#1: Hanna

Hej! Jag har precis beställt en tårtring men den krånglar väldigt när jag försöker göra den större. Är det meningen att tårtringen ska vara extremt trög?

Svar: Hej!Jag vet ju inte hur trögt det går, men jag skulle säga att det är positivt att den går trögt. Jag har haft problemet att den har gått för lätt och så har den slagit ihop under gräddning - resultat kaos.
Hoppas du får bukt på ringen.
Hälsningar Cecilia
C Hällström

skriven

Kommentera inlägget här :