Apelsinknäck

Det här är min absoluta favorit-knäck.
Fick receptet i Lyckas med mats nyhetsbrev. Så idag åkte jag dit och köpte mig apelsinessens och en knäcktratt.
Knäcktratten var verkligen ett bra köp, inget spill och inga formar som tippade.
Dock blev 122 grader lite för lite för min smak, jag vill ha min knäck lite hårdare.
 
 
 
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 dl ljus sirap
2 msk smör
Rivet skal från en apelsin
Några droppar apelsinessens
 
Placera ut knäckformar på en bricka eller plåt.
Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull med höga kanter.
Koka upp, och låt koka utan lock. Rör om då och då. Knäcken är klar när termometern visar ca 122 grader.
Rör då ner smöret, apelsinskalet och essensen.
Fördela smeten i knäckformarna. Ställ kallt så knäcken stelnar.
Taggar: apelsin, apelsinessens, apelsinknäck, apelsinskal, knäck, knäcktratt;

Kommentarer :

#1: Mamma

Låter som mumsigt goda knäck. Vad jag ångrar att jag inte köpte en sån där termometerslev och tratt. Nåja ska väl dit fler gånger. Nu vet jag iaf var min bakbok finns.... Jo här, Cecilias bakblogg. Enkelt, perfekt och gott !!

skriven
#2: Agnes

Åh, apelsinknäck är verkligen favoriten!

skriven

Kommentera inlägget här :