Tårtbotten - lika delar

 

Detta är absolut det bästa receptet jag provat på tårtbotten.

Tårtbottens storlek

15 cm: 2 ägg 1 tsk bakpulver 1 tsk vaniljsocker
18 cm: 2 ägg 1 tsk bakpulver 1 tsk vaniljsocker
20 cm: 3 ägg 1 tsk bakpulver 1 tsk vaniljsocker
22 cm: 3-4 ägg 1 ½ tsk bakpulver 1 ½ tsk vaniljsocker
24 cm: 4-5 ägg 1 ½ tsk bakpulver 1 ½ tsk vaniljsocker
26 cm: 5-6 ägg 2 tsk bakpulver 2 tsk vaniljsocker

 

Ägg
Strösocker
Vetemjöl
Potatismjöl eller kakao
Bakpulver
Smör till att smörja formen med
ev mannagryn, ströbröd eller kokos att bröa formen med

Sätt ugnen på 175 grader.
Ta fram 3 lika stora glas.
Knäck äggen i ett glas och mät upp lika mycket socker i det andra.
I det sista glaset fyller du upp 2/3 med mjöl och 1/3 med potatismjöl eller kakao.
Vispa ägg  vaniljsocker och socker vitt och pösigt. (tar en stund, jag brukar fixa formen under tiden eftersom jag har en köksmaskin som vispar)
Sikta ner mjölet och bakpulvret under omrörning.
Vill du färga smeten som jag kan du göra det nu.
Häll smeten i smord och ev bröad form och grädda på nedersta falsen i ugnen: 2 ägg i 20 min, 3-4 ägg i 25-30 min och 5-6 ägg i 35-40 min.
Kolla gärna med en tandpetare så att bottnen är klar.

Taggar: lika delar, tårta, tårtbotten;

Kommentera inlägget här :