Pepparkaksrullar

 
Har länge suttit och klurat på hur jag ska göra dammsugare (punchrullar) fast i juligare tappning. Hittade två varianter på nätet, en variant var att man hade tagit pepparkaksdeg och rullat in i marsipan men jag kände att det fort kan sätta igång magen på folk och det vill man ju inte så gärna. Den andra varianten var smulor från pepparkakor blandat med apelsinjuice, för det först tyckte jag inte att det lät så gott och för det andra så är min mormor allergisk mot citrus så då avstod jag det receptet med. Så efter några dagars tänkande så tänkte jag att det ändå var värt att försöka sig på den rena enkelheten och på första försöket lyckades jag!
Dom kanske inte är dom snyggaste, jag hatar att jobba med smält choklad. Har skrivit God jul med ätbar penna.
Dom blev fantastiskt goda!
 
Jag bakade först en mjuk pepparkaka.

100 g smör
2 ägg
2½ dl farinsocker (funkar med strösocker)
1½ dl filmjölk (funkar med gräddfil
1 påse pepparkakskryddor
1½ tsk bakpulver
3 1/4 dl vetemjöl

Värm ugnen till 175ºC.
Smöra och bröa en form (ca 1½ liter).
Smält matfettet och låt det svalna något.
Vispa ägg och socker pösigt i en bunke.
Tillsätt smör, filmjölk och pepparkakskryddor.
Blanda mjöl och bakpulver i en skål och rör försiktigt ner det i smeten.
Häll smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen, 40 - 45 minuter.

Nu gjorde jag detta ena kvällen så vi fikade varm mjuk pepparkaka och mjölk då. Det som blev över (typ mer än halva) sparade jag i kylen och dagen efter gjorde jag rullarna.

 

200 gram mjuk pepparkaka
50 gram rumsvarmt smör
ca 200 gram marsipan (jag färgade den till julröd)
100 gram mörk choklad

Smula sönder pepparkakan och blanda ihop med smöret.
Rulla degen till 2-3 korvar, man får ju göra dom hur tjocka eller smala man vill, mina blev ca 2 cm i diameter.
Lägg in dem i frysen.
Kavla ut marsipanen, använd florsocker att ”mjöla” med under kavling om marsipanen kladdar. Skär marsipanen i breda remsor (som är tillräckliga för att kunna rulla in "korvarna" i). Lägg skarvarna omlott och nedåt.
Smält chokladen.
Skär "korvarna" i valfri längd, mina blev ca 4 cm långa och doppa ändarna i choklad.
Låt stelna i kylen.
För mig blev det 10 st.

Kommentarer :

#1: Mamma

Åhhh gud så gott. Älskar dammsugare!!! Du är då verkligen rik på ide'er. Kram

skriven

Kommentera inlägget här :